26.11.2013

Mr.Frost ja kadonneen motivaation metsästys

Mainittakoon heti alkuun etten ole mikään super treenaaja, vaan ihan "tavallinen" persoonallinen pontsukka. Aikanaan olen kuitenkin ollut mukana urheiluhommissa hyvinkin aktiivisesti; kokeillut asioita mäkihypystä - laitesukellukseen ja kaikkea niiden väliltä. Lähimpänä sydäntä on ollut ruoka.. ACH! ..ei vaan itämaiset taisteluhommat, en kuitenkaan mikään ninja ole vaikka osaankin juosta veden päällä. Juoksukuntoni on heikko. Olen kuitenkin peto lyhyillä matkoilla. Voisin vaikka kirjoittaa pienen kirjan nimeltään "Jääkaapille ja takaisin."


Lueskeltuani muutamia blogeja olen huomannut että ihmiset tykkää tehdä pieniä treenipyrähdyksiä. Usein treenaamisen suurin este on treenaaja itse. Alkuinnostuksen jälkeen itsellänikin tuppaa motivaatio olla melko lopussa; ehkä olen aloittanut harjoituksen alkuinnon vauhdittamana liian kovilla panoksilla ja ajanut itseni piippuun asenteella "kaikki minulle heti-nyt-äkkiä". Ennen tätä on hyvä pysähtyä miettimään asiaa ja palauttaa mieleen miksi alkujaan aloitin treenaamisen. Mielestäni tasapainoinen treenaaminen ei ole sitä että vedetään viikon aikana säännöllisesti hikijumppaa ja that`s it; se on vain pieni osa treeniä, väitänkin että hikijumppa on vain 1/5 treeniä. Treeni reseptini on:




   1/5    Hikoilua
1/5    Vettä
   1/5  Syömistä
   1/5       Lepoa
+ 1/5 Tavoitetta
=           Treeni




Tärkeää on se että ymmärrämme että olemme täydellisiä jo sellaisina kuin olemme, ja jos jokin asia itsessämme häiritsee niin siitä valittaminen ei muuta mitään vaan meidän tulee tehdä asialle oikeasti jotain saavuttaaksemme tuloksia. Niitä ei saavuteta jumpan aikana eikä ravintoa vältellen vaan suunnitelmallisesti ajan kanssa. "Poppakonsteja ei ole" ja "ongelmia" ei ratkaista samalla tavalla kuin miten ne on saatu aikaan.

Treenaaminen on elämäntapa, tai elämäntavan muutos.  Treenaus tulee aloittaa heti alussa hyvällä suunnitelmalla. Treenaajalla tulee olla terve ja realistinen tavoite, oli se sitten muutaman kilon pudotus, senttimetrien nipistystä, suorituskyvyn nostamista, maitopurkin pöydältä jääkaappiin nostamista tai kodin siistinä pitämistä.

Esimerkiksi: "Aion pudottaa 6kk aikana painoani 10 kiloa tai nipistän housu kokoani 6 numeroa pienemmäksi tasapainoisella ruokavaliolla, levolla ja 2 jakoisella treeniohjelmalla + ryhmäliikunnalla. Treenaan maanantaisin hikijumpparyhmässä, keskiviikkona yläkroppaa kuntosalilla ja perjantaisin alakroppaa kuntosalilla. Tiistaina, torstaina ja viikonloppuisin pidän lepo päivät. Nukun säännöllisesti vähintään 8 tuntia yössä."

Tai sitten: "Siivoan kämppäni 2 tunnin aikana siistiksi kolmijakoisella siivousohjelmalla; aloittaen asioiden siirtämisellä oikeille paikoileen, imuroimalla ja lopuksi luuttuamalla lattiat."



En tiedä onko tuo paras esimerkki, mutta esimerkki kuitenkin. Hyvän ja realistisen suunnitelman pohjalta on helppo aloittaa treenaaminen ja sitoutua siihen. Kroppaa muovaillessa pelkkä kilojen tuijottaminen on todella typerää, koska treenin aikana voi kilot jopa nousta vetristyneempien osien korvautuessa lihaksella. Eli ennemminkin kannattaakin kiloja seurata mittanauha kädessä. Punnitseminen kannattaa myös aina tehdä samaan aikaan päivästä koska kilot voi heitellä kilon-pari välillä pelkästään yhden päivän aikana, itselläni paino heijaa n.3kg haarukalla.

Jos treenaamisessa esimerkiksi vatsalihas liikkeet tuntuvat vastenmielisiltä, se kertoo vain että niitä tulee tehdä enemmän. Koskaan ei kannata keskittyä tekemään vain niitä liikkeitä jotka tuntuvat helpoilta, koska silloin ei tulosta tuppaa tulemaan, siitä syystä ryhmäliikunnat ovat erittäin hyvä ja tasapainoinen valinta. Liikkeitä kannattaa myös vaihdella koska lihakset tottuvat ajan mittaan aina samaa kaavaa toistaviin liikkeisiin ja tulosten syntyminen lopahtaa. "Lihakset tykkää vaihtelevista ärsykkeistä."

Liikkumisesta on paljon hyötyä. Ensimmäiset mitä olen itse huomannut on se että nukkuu paremmin ja olo on paljon pirteämpi kuin vain sohvalla makoilun jälkeen. Itsetunto ja itsensä arvostaminen paranee, ja elämään tulee säännöllinen rytmi sekä sisältö. Mikä tahansa liikkuminen jossa tulee hiki "humalluttaa" tähän hyvään oloon monet ihmiset jäävät niin sanotusti koukkuun. Olen maininnut tästä humaltumisesta jo aiemmin löpötyksissäni. Tähän väliin sopiikin vanha sanonta:

"Jos seisot, Seiso. Jos istut, Istu. Ennen kaikkea älä horju."
-Joku budhalainen viisastelu-

Ennen kaikkea kun aloitat treenaamisen sitoudu siihen täysillä.



Miten motivoida itseään. Tämä on jännä juttu se nimittäin riippuu myöskin omalla tapaa asenteesta ja itse psyykkauksesta. Jos sanot itsellesi että joku asia "on vaikea" tai sanat "en pysty" tulee mieleen;
olet aivan oikeassa, tällä asenteella et pystykkään. Ihmiset rakentavat itselleen esteitä hankaliin asioihin; LOPETA SE HETI, koska tämä toimii myös käänteisesti; ihmismieli on uskomattoman hieno työkalu.

Jos et saa tehtyä minuutissa kymmentä punnerrusta niin entäs sitten? Teet sitten yhden minuutissa ja seuraavalla kerralla yhden enemmän. Ennen kaikkea et ole luovuttanut etkä jättänyt mitään kesken. Parin viikon jälkeen huomaat että kymmenen on jo helppo asia, ja voit jo tehdä pari ylimääräistä punnerrusta lisää. Tärkeintä on se että olet itsellesi rehellinen ja voit sanoa rehellisesti että olet tehnyt oikeasti parhaasi. Lopeta sanominen "yritän tehdä parhaani", vaan yksinkertaisesti tee parhaasi. Lopeta "mutkuttelu ja kiemurtelu" koska se on vain nippu tekosyitä. Erityisesti sitoudu asiaasi, mitä sitten teetkin. Sillä ei ole mitään merkitystä mitä muut ovat asiastasi mieltä, he peilaavat asiaasi vain omaan elämäänsä ja omaan kokemaansa. Asia on kuitenkin sinun juttusi ja se on sinulle tärkeä, silloin teet oikein kun sinusta siltä tuntuu. Jokaisella on oma totuus asioihin. Tämä löpötys on minun totuuteni asiasta ja seison selkä suorana asiani takana. Räyh!

Kuitenkin tiivistääkseni, suunnitelmallinen ryhdikäs harjoittelu, riittävä nesteytys, terveellinen ravinto ja riittävä lepo on ohjeeni tasapainoisen treenin alkuun. Woop oop!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti